ICT NNIOT NN | B2B NN | CB NN | DC NN |  RC NN |  CW NN |  EW NN | SM NN | ITSEC NN | NETGURU NN KANKRY facebook linkedin twitter youtube

ITglosa: Těžba pojídáním hamburgerů, to se mi líbí

Jako každé pondělí je tu glosa Michala Rady. Tentokrát opět na jeho oblíbené téma, tedy hamburgery. Ale teď se dozvíme, že jezení burgerů může být i záslužná práce.

I v tomhle týdnu jsem přemýšlel, o čem vám napíšu, abych vás pobavil. A téma se objevilo vlastně samo. Přiznám se, že takovou volovinu bych snad ani já sám nevymyslel.
Americká společnost Chanticleer, která provozuje několik fastfoodových řetězců a restaurací specializujících se zejména na burgery (třeba i Hooters), se rozhodla kromě masových placek věnovat i kryptoměnám. Vymyslela si vlastní kryptoměnu Mobivity, která pravda není zase tak úplně její, nicméně teď se rozhodla si ji přivlastnit a obchodovat s ní. Zákazníci budou tak pomyslně těžit při konzumaci burgerů a dalších jídel, neboť za konzumaci pokrmů budou dostávat tuto virtuální měnu ve speciálním věrnostním programu.
Takže každý, kdo si dá burger či jiné jídlo v některé z jejich restaurací zapojených do pilotního programu, nejenže dostane, pokud se zapojí, měnu, ale tím, jak bude "jíst", tím bude de facto těžit. No, to je přesně něco pro mě, představa, že do sebe láduju burgery a mám k tomu skvělou výmluvu, je úžasná.
Už to vyloženě vidím, žena se podivuje nad tím, že si dávám už třetí burger a já jí na to s plnými ústy jen zamumlám: "Ale já netloustnu, já těžím." Super představa, ne?
Už několikrát jsem psal o tom, jak to s těmito "virtuálními měnami" vlastně doopravdy je. Je jich de facto kolem nás docela dost. Při každém nákupu na jakoukoliv věrnostní kartu dostáváte nějakou virtuální měnu. Rozdíl mezi "virtuální měnou" a "kryptoměnou" je v tom, že kryptoměna je postavena jen na jiných principech a je daleko anonymnější a dokáže si žít univerzálním životem, kdežto nějaká virtuální měna je závislá na jejím provozovateli, třeba na řetězci kaváren, nákupním centru, nebo na provozovateli dané slevové karty.
Vtip téhle konkrétní akce v USA je jednak v tom, že marketingově vypadá skvěle - styl "jezením hamburgerů těžíte" je jednak neotřelý a jednak evokuje těžkou fyzickou práci, což do jisté míry konzumaci burgeru omlouvá. Jednak je to faktické těžení a využívání nezávislé a anonymní kryptoměny, což je i v oblasti věrnostních programů docela novum. No, do Ameriky kvůli tomu asi nepoletím, ale ta představa, jak těžce makám a těžím žvýkacími svaly, je prostě super.
Už i Terry Pratchett psal o tom, že když trpaslíci nemají nářadí, prostě v dole "koušou", no teď si to můžete vyzkoušet i v burgerové restauraci.
Krásný týden třeba při pojídání burgerů vám přeje Michal Rada.

Autor: Michal Rada