ICT NNIOT NN | B2B NN | CB NN | DC NN |  RC NN |  CW NN |  EW NN | SM NN | ITSEC NN | NETGURU NN KANKRY facebook linkedin twitter youtube

Chybová stránka nemusí být nudná, udělejte ji zajímavější

error 2129569 960 720Chybovou hlášku Error 404, neboli chybovou stránku, jistě zná každý z vás. Jedná se o nepříliš vítané setkání. Jak stránku vydesignovat tak, abyste eliminovali nechuť uživatele dále brouzdat vaším webem a třeba ho i trochu pobavili, poradila Petra Vrbová z digitální fullservisové agentury.

Chybová stránka, neboli Error 404, se ukáže ve chvíli, kdy hledaná stránka nemůže být z nějakého důvodu zobrazena. Stává se tak, jestliže návštěvníci webové stránky kliknou či vepíšou do adresního řádku neexistující URL, které bylo z nějakého důvodu odstraněno, anebo když se vyhledávač či nějaká stránka odkazuje na stránku, která již neexistuje.

Co by měla Error 404 stránka obsahovat

Mnohé weby řeší Error 404 stránku fotografií s vtipným textem, nicméně nezapomínejte na důležitou věc - jakmile máte návštěvníky na webu, nedopusťte, aby webové stránky opustili, přestože se nedopatřením dostanou na chybovou stránku. Nasměrujte je zpět na menu či jiný obsah webové stránky. Snažte se návštěvníky webu i přes zobrazení stránky neodradit od dalšího surfování.

Důležitá je tedy funkčnost Error 404 stránky. Některé weby návštěvníky zkrátka přesměrovávají na home page, což ale příliš nedoporučuji, neboť návštěvníci ani nemají možnost se dozvědět, že je vlastně s odkazem/URL něco špatně a frustrovaní z webu odejdou. Lze to ale vyřešit mnohem funkčnějším a elegantnějším způsobem.

Kam může Error 404 odkazovat? Máme pro vás několik tipů:

- mapa stránek
- vyhledávací pole
- odkazy na profily na sociálních sítích
- některé položky z hlavního menu
- odkaz na vaši blog sekci
- současné akce/slevy/události spojené s vašimi webovými stránkami s vaší firmou

Design 404 stránky

Snažte se vytvořit 404 stránku v souladu s celkovým designem vašich stránek. Nezapomeňte zmínit, že se jedná tedy o 404 stránku/chybovou stránku/stránka neexistuje apod. Zkuste zapojit kreativitu a důvtip. Záleží samozřejmě na tématu a povaze webu, ale můžete použít obrázek doplněný vtipnou hláškou, plus některou z vybraných možností (zmíněných výše) jako je mapa stránek, vyhledávací pole, odkazy na profily na sociálních sítích aj.

Níže jsme vybrali několik příkladů originálních Error 404 stránek.

Mailchimp používá na chybové stránce vyhledávací pole v pozadí s opicí typickou pro Mailchimp – vše perfektně a originálně sladěné s celkovým designem webu.

Mailchimp používá na chybové stránce vyhledávací pole v pozadí s opicí typickou pro Mailchimp – vše perfektně a originálně sladěné s celkovým designem webu.

Lego vsadilo na vtipnou grafiku a pod obrázkem nabízí návrat na home page.

Lego

 

Pixabay nabízí návštěvníkům opětovné vyhledávání klíčového slova při hledání konkrétní fotografie opět s originálním pozadím.

 Pixabay

Tip! Nenarazila jsem na mnoho webových stránek, které by umožňovaly kontaktovat správce webu a nahlásit chybovou stránku. To je jednou z dalších variant, jak se dozvědět o vzniklé Error 404 stránce a eliminovat ji.

Autor: Petr Smolník, šéfredaktor

Žen v IT ubývá, mužů naopak přibývá

Všichni známe ženy lékařky, učitelky, manažerky, ženy v politice, a dokonce i kosmonautky, ale jak je to se ženami v IT? Ve srovnání s letošním rokem a rokem 1995, se v IT oboru pohybuje cca 9 000 žen, jedná se o snížení na méně než polovinu. Přitom první skutečně úspěšné programátorky byly právě ženy.

Jobstack it ilustra Pixabay 6Zastoupení mužů v IT od roku 1995 do loňského roku narostlo naopak oproti ženám na trojnásobek. Česká republika je tak s podílem 7 % žen zaměstnaných v IT na pomyslném žebříčku druhou nejhorší zemí v Evropě, hned po Slovinsku s 3,6 %. Evropský průměr je 16 %. „Možná k překvapení většiny lidí nenajdeme největší zastoupení žen v IT v některé ze zemí západní Evropy, ale v Rumunsku, které se svým 28% podílem získává jasné prvenství,“ upozorňuje Katka Prášilová, HR manažerka projektu Jobstack.it.

Mohou ženy pomoci vyřešit nedostatek IT odborníků?

Zajímavou strategií pro získání nových pracovníků může být zacílení právě na ženy, které jsou v tomto oboru spíše raritou. Jejich nedostatek pramení především v nízkém zájmu o studium oborů informačních technologií, počet studentek těchto oborů se dlouhodobě pohybuje okolo 16 %.  A proč to tak je?

„Na vině jsou prý vštípené sociální předpoklady nebo chcete-li předsudky, tedy tvrzení typu, že ženy jsou méně odolné vůči stresu, mají v mužském prostředí méně ostré lokty nebo že IT je obor vhodný především pro muže. Mnohé z dívek, které obor přeci jen vystudují, však nakonec zvolí pro své zaměstnání jiný obor. To je ovšem škoda, protože existuje spousta důvodů, proč jako žena zvolit IT obor,“ říká Katka Prášilová.

Důvody pode Kateřiny Prášilové proč jako žena zvolit IT:

  1. Budoucnost IT. Jde o obor s největším rozmachem, v nedaleké minulosti měl počítač doma málokdo a dnes nás moderní technologie obklopují ze všech stran.
  2. Jistota. V IT bude vždy dostatek pracovních míst, na rozdíl od jiných oborů. Benefitem je i případný home office, který mohou využít i maminky na mateřské dovolené.
  3. Peníze. IT aktuálně patří mezi nejlépe placené obory v ČR.
  4. Úspěch. Kreativita, matematika, logické myšlení, originalita, zájem o grafiku -  to vše vám zajistí úspěch ve světě IT, pokud tyto vlastnosti máte.

Genderové rozdíly

I přes úspěšně zakončená studia vysokých škol, kdy bývají jejich diplomové práce hodnoceny velmi pozitivně, nemají ženy v IT lehkou úlohu.

Ve srovnání s muži, jsou dle Kateřiny Prášilové, považovány za mnohem pečlivější, což v IT, jehož základy pramení v matematice, může být velikým benefitem. Například ženy programátorky, analytičky a testerky jsou vnímány jako preciznější a spolehlivější, na druhou stranu jim prý chybí kreativita a mají slabší představivost při řešení nových a nových úkolů. A jak jsou na tom ženy – manažerky? Jsou to prý často bojovnice, ale stěžují si, že je mužští kolegové trochu přehlížejí, zvláště tehdy, když dělají business. Možná, že jsou někdy při obchodních vyjednáváních – např. na pozici Projektových manažerů – méně tvrdé než kolegové, ale na druhou stranu umějí lépe pracovat s kompromisy, nalézat řešení vhodná pro všechny zúčastněné strany, udržovat dobré vztahy a zvládat multitasking.

Není také výjimkou, kdy jsou ženám zadávány podřadné úkoly, které mužům na stejné pozici zadávány nejsou nikdy. Největším kamenem úrazu pak je sexistické chování na pracovišti, mimo hlavní pracoviště, na konferencích, a to jak ze strany kolegů, tak i přímých nadřízených. Nehovoříme jen o sexistických dvojsmyslech, ale i o sexuálních návrzích. Nemalá část žen byla nucena snášet při pracovních pohovorech a poradách v čistě mužských kolektivech nevhodná témata, rozebírat, popř. obhajovat svůj rodinný život, stav a děti, z čehož pak mohou pramenit třeba i obavy o ztrátu zaměstnání nebo potřeba zkrátit si mateřskou dovolenou.

Jak tedy přilákat více žen do IT? A jsou tam vůbec vítané?

Pomohlo by autoritativní stanovení poměrů mužů a žen v IT, tzv. kvóty? Nebylo by bylo přínosnější nechat věcem volný průběh a pouze nenásilně podporovat rozvoj potenciálu malých žen – holčiček a slečen?

„Dívky jsou stejně inteligentní jako chlapci a zdaleka ne všechny tíhnou k panenkám. Začněme úplně od začátku a nechme je, ať si svoji cestu vyberou samy. Nenuťme jim naši představu o tom, co se pro ně hodí a co ne, nechme je vyzkoušet si obory, které možná před pár lety ještě ani neexistovaly a ukažme jim k těmto oborům cestu. Věděli jste třeba, že již dnes existují společnosti, které se zaměřují na různá školení a kurzy IT výhradně pro dívky a ženy,“ říká Katka Prášilová.

Autor: Petr Smolník, šéfredaktor

ITglosa: Stan od KFC proti internetu

Dnes je pondělí a vy už se jistě těšíte na vtipnou, ale i poučnou, glosu Michala Rady. Dnes se zamyslí nad něčím, co podle něj může klidně vyhrát cenu hovadiny roku.

Dobře, vzdávám se. Vždycky jsem si zakládal na tom, že ty největší hovadiny vymýšlím já osobně. Ale spletl jsem se, tentokrát za mě tuhle tvrdou práci odmakal někdo jiný. A přišlo to z naprosto nečekaného směru.

KFC podle mnohých prodává jídlo, které chutná spíš jako stanová látka. No, teď je to i obráceně, KFC totiž začal prodávat stany. A ne jen tak nějaké, prodává stany proti internetu.

Ano u KFC si můžete za necelý čtvrt milion (10000 dolarů) koupit stan, ve kterém vůbec nebude signál, ani mobilní a ani bezdrátový internet. Stan má ocelovou konstrukci i pokovovaný materiál, takže se chová jako Faradayova klec - tedy je zcela odstíněn od signálu. A aby to bylo alespoň trochu stylové, tak stan má jako ozdobu na střeše figurínu zakladatele KFC, jak vkusné.

Vtipné na tom je i to, že antiinternetový stan si můžete koupit výhradně přes e-shop KFC. Musíte si tedy na internetovém obchodě objednat stan proti internetu. Samozřejmě si ho opravdu koupit můžete, ale především je tahle akce součástí kampaně na slevové dny na internetu, kterých nás v listopadu a prosinci čeká pochopitelně několik.

Pro paranoidní lidi, či jen prostě pro ty, kdo si chtějí od bezdrátových technologií, včetně mobilních telefonů a internetu, odpočinout, je to jistě skvělý dárek třeba k Vánocům. Už proto že stan je ve stylu iglú, takže pokud si ho postavíte do zahrady na zasněžený trávník, asi to nikoho nepřekvapí.

Takže, kdo chcete - šup do toho. Vyndejte čtvrt milionů z peněženky a kupte si stan proti internetu, kde vůbec nebudete mít signál. No, anebo si zadarmo vlezte do metra či do nějaké budovy s železobetonovou konstrukcí, to ale zase nebudete mít z KFCčka, že?

Krásný a stejně úsměvný týden přeje Michal Rada

 

Autor: Michal Rada