ICT NNIOT NN | B2B NN | CB NN | DC NN |  RC NN |  CW NN |  EW NN | SM NN | ITSEC NN | NETGURU NN KANKRY facebook linkedin twitter youtube

ITglosa: Vrchol automatizace - samoobslužné pokladny, kde je sama obsluha

Je pondělí a s ním tradiční IT glosa Michala Rady. Tentokrát zabrousíme do obchodů a podíváme se na jeho glosování jednoho z moderních fenoménů automatizace prodeje.

Nedávno jsme s manželkou z ničeho nic dostali při chůzi pěšky do práce chuť na rohlík s jogurtem k obědu. Oproti všem těm mastným megajídlům celkem příjemná změna, ne? A vešli jsme do jednoho nejmenovaného obchodu a po nákupu zboží jsme pochopitelně zamířili k pokladně.

U pokladny stál mladík a pomáhal nám snímat nákup čtečkou čárových kódů, pak se zeptal, kolik máme rohlíků, a nakonec nám řekl, abychom mince strčili do otvoru a čekali, až nám vypadnou drobné nazpátek. Ano, byla to samoobslužná pokladna, poslední výdobytek moderní techniky a automatice v prodejnách. Kdo jste to nikdy neviděli, tak princip je jednoduchý. Prostě každou položku necháte načíst buď čárovým kódem, nebo zvážit (třeba zeleninu), nebo někde na dotykové obrazovce vyberete pečivo a jeho počet. Pak vše potvrdíte a ukáže se výsledná cena. Vy zaplatíte buď kartou, nebo vsunete mince či bankovky do příslušného otvoru a čekáte na vrácení peněz, ty zase v jiném otvoru vypadnou ven. Pak to jen sbalíte a jdete.

Samozřejmě, to, co mě na tom trochu zarazilo, bylo to, že u samoobslužné pokladny byla obsluha. Popravdě, nevěřícně jsem nad tím kroutil hlavou docela dlouho. Trochu jsem se samozřejmě poptal a zjistil jsem, že samoobslužné pokladny jsou natolik nové, že s nimi zákazníci prostě neumí, takže se nedají používat jako samoobslužné. Kromě toho prý Češi občas pronášejí zboží přes takové pokladny, aniž by se obtěžovali za ně platit - jak české, že?

Nicméně je pravda, že na jedné straně jsme národ nejvíc používající elektronické platební metody, na druhé straně každý dosavadní pokus o samoobslužný terminál prakticky na cokoliv totálně selhal. Připomněli jsme si to v jedné zrekonstruované provozovně McDonald's, kde si už můžete objednat a zaplatit u takových velkých dotykových panelů. Tam totiž také stále musí stát hostesky a pomáhat lidem, protože zákazníci tvrdí, že i tak jednoduché rozhraní dotykové aplikace na panelu je pořád dost složité.

Takže, technologie jsou sice pomocí, ale zase ne tak moc, jak by si asi obchodníci přáli. V podstatě na nějakou velkou automatizaci není připraven ani obchodník, ani zákazník. A je pravda, že aby to tak nějak celé dávalo smysl, musí to být nejen automatické, ale i snadno použitelné pro oba. Ale vlaštovky už jsou, a to nejen u nás, v USA jsou již i zcela automatizované obchody úplně bez obsluhy, ale třeba i zcela automatizovaná pizzerie. Otázka pak ale je, komu můžete vynadat, když na své pizze nemáte ančovičky, že?

Krásný týden bez front u jakýchkoliv i automatických pokladen přeje Michal Rada

 

Autor: Michal Rada

Black Friday byl zatraceně dobrým prvním vrcholem nákupní sezóny

Prodeje na internetu vzrostly během Black Friday meziročně o 60 %. Největší žně přitom měly internetové nákupní galerie.

VIVnetworks Black Friday 2017Ty podle údajů největší české affiliate sítě VIVnetworks.com realizovaly 24. listopadu 45 % všech internetových prodejů a meziročně rostly o pětinu. V porovnání s loňským rokem nejvíce stoupl zájem o zboží z kategorie zdraví a wellness, dále o kosmetiku a o módu.

Část internetových obchodů v ČR protáhla výhody Black Friday z pátku 24. listopadu na celý týden. Během samotného pátku došlo meziročně k nárůstu prodejů o 60 %, ve srovnání s letošním průměrným listopadovým dnem pak Black Friday přinesl růst obratu o 175 %.

Nejvíce se v průběhu Black Friday prodávala elektronika a počítače, móda, kosmetika a domácí potřeby. Nejvyšší meziroční nárůst zaznamenaly kategorie Zdraví a wellness (174 %), Kosmetika (173 %) a Móda (155 %). Nákupním galeriím, které z hlediska objemu prodejů českým internetovým prodejům tradičně dominují, rostly během Black Friday tržby meziročně o 20 % a podle údajů z affiliate sítě VIVnetworks.com se ten den podílely na online prodejích ze 45 %.

Průměrná výše objednávky v affiliate síti VIVnetworks.com činila během letošního Black Friday 2177 Kč, což reprezentuje meziroční růst o necelých 10 %. Letošní listopadový průměr byl přitom 2004 Kč, loňský 1386 Kč. Češi stále nakupují především z PC a notebooků, během Black Friday z nich proběhlo 80 % objednávek, 16 % bylo z mobilů a 4 % z tabletů.

„Ke znatelnému nárůstu online prodejů docházelo už od září a vrcholem byl Black Friday. S ohledem na dosavadní prodeje se už nyní dá hovořit o tom, že letošní online vánoční sezóna je rekordní. Green Monday, další tradiční vrchol, má přitom český e-commerce trh ještě před sebou,“ říká Robert Studený, COO společnosti VIVnetworks.com.

Green Monday označuje poslední pondělí, od něhož do Vánoc zbývá nejméně 10 dní – letos tento den vychází na 11. prosince, a právě kolem tohoto data vrcholily v minulých letech předvánoční online nákupy v ČR i v sousedním Německu. Na základě zkušeností s chováním online nakupujících se také dá očekávat zvýšený počet objednávek mezi 16. a 20. prosincem, což budou pravděpodobně poslední dny, kdy budou e-shopy schopny garantovat doručení zboží skladem do Štědrého dne.

Affiliate reklama je v online prostředí populární forma propagace, kde inzerent platí provizi jen za uskutečněný obchod a neplatí ani za zobrazení ani za proklik. Jako součást marketingového mixu tuto formu reklamy využívá drtivá většina velkých internetových obchodů, u který tvoří i více než 15 % obratu. Českou síť VIVnetworks.com využívají například e-shopy Bata.cz, Kasa.cz, Mall.cz, Notino.cz, Zoot.cz a řada dalších.

-LiM

Odpověď tiskařských firem na trend digitalizace a bezpapírové kanceláře? Rozšíření služeb a přechod do onlinu!

Doba moderních technologií nás nutí, abychom se přizpůsobovali její rychlosti a vůbec možnostem, které nám přinášejí. Stejně se musí trendu digitalizace a automatizace procesů přizpůsobovat i samotné firmy.

Xerox AltaLink C8035 A3 UI midJak se s tímto prorůstajícím trendem dokáží sladit tradiční firmy, které začaly a doteď mají jako hlavní obživu tisk? Tak například společnost Xerox přichází se svým ConnectKey, službou, která nabízí aplikace s intuitivním rozhraním. A jak firma tvrdí, dokážou vám usnadnit každodenní práci.

Platformu ConnectKey začal Xerox dodávat až s nejnovějšími multifunkčními tiskárnami. Firmám prakticky umožňuje „žít v síti“ a reagovat tak na současný trend v bezpapírové kanceláři. „Podle dat, která máme k dispozici, se necelých 80 % velkých, ale i menší firem s počtem okolo padesáti zaměstnanců zaměřují na snížení nákladů na tisk právě pomocí digitalizace procesů,“ komentuje směřování současného trendu Veronika Brázdilová, ředitelka společnosti Xerox pro Česko, Slovensko a Maďarsko. Necelých padesát procent firem pak denně plýtvá časem kvůli papírovým procesům.

ConnectKey nabízí základní sadu přednastavených aplikací, které si mohou uživatelé tiskových strojů volně stáhnout do svých přístrojů. V případě potřeby je mohou rozšířit i o aplikace externích poskytovatelů, například od české společnosti OptimiDoc. Kromě časové úspory je dalším benefitem možnost personalizace. Ať už v podobě individuálních přístupů jednotlivých zaměstnanců nebo přednastavení speciálních funkcí a aplikací dle pracovní náplně dotyčného.

Praktickým příkladem je aplikace OptimiDoc Cloud. Ta umožňuje skenovat přímo do editovatelných souborů v podstatě jedním klikem. „Potřebujete-li narychlo upravit například prezentaci, kterou přinesl kolega, není nic snazšího než ji vyfotit a odeslat na speciální e-mailovou adresu, odkud se vám během několika vteřin vrátí dokument převedený do editovatelného formátu,“ přibližuje Ondřej Vltavský z Xeroxu. Aplikace Xerox Easy Translator zase umožní přeložit text do zhruba čtyřiceti světových jazyků.

Pro všechny tyto služby využívá ConnectKey cloudových úložišť. Ty pro ukládaní dat podle výzkumu Ipsos v současnosti používá pouze 13 % českých firem. Platforma je dobře propojena s e-mailovým účtem uživatelů, připojit se k multifunkci lze pomocí ConnectKey přes Wi-Fi i mobilní zařízení. Uživatelé díky tomu mohou plnohodnotně pracovat v podstatě odkudkoliv. Platforma zaručuje vysokou míru zabezpečení.

Xerox – podobně jako i jiné firmy sdílející data klientů v online prostředí – musí reagovat na kybernetické hrozby a napadení dat. S tím se vypořádává skrze řízené tiskové služby, které umožňují relativně snadné zabezpečení a monitoring systému. Zařízení mají zabudovaný software McAfee, který je chrání proti poškozeným souborům a škodlivým útokům. Firma používá vícevrstvý přístup k prevenci, detekci, ochraně a hlášení bezpečnostních hrozeb. Nabízí správu zabezpečeného tisku, která ověřuje uživatele s PIN kódem. Dokumenty s vyšší úrovní zabezpečení mohou být označeny mikrotextem, vodoznakem nebo QR kódy. Uživatelská služba firmy Xerox také přidává další vrstvu zabezpečení a zákazníkům umožňuje zjistit, kdo, kdy a co tiskne s cílem zabránit internímu zneužití.

-LiM