ICT NNIOT NN | B2B NN | CB NN | DC NN |  RC NN |  CW NN |  EW NN | SM NN | ITSEC NN | NETGURU NN KANKRY facebook linkedin twitter youtube

Inovativní společnost rozšíří svůj výzkum na sběr dat

Společnost, která klientům pomáhá inovovat produkty, služby a business modely prostřednictvím metody Inovačních farem, skoupila firmu, jež poskytuje nové metody sběru dat. Doplní tak své portfolio běžných i speciálních výzkumných metod o nástroj pro sběr, třídění a analýzu informací z českého i zahraničního internetu. Umožní tak těžit z přehledu o tématech klientů ve výrazně širším kontextu.

"Výzkum v našich projektech slouží především jako inspirace v úvodních fázích. Doposud jsme se spoléhali na etnografické metody, které nám umožňují porozumění individuálním motivacím. Amamto navíc dokáže dodat mapu témat, která mezi lidmi existují. Když to zjednoduším, tak Amamto nám dodá šíři a pomůže zacílit na témata, která prozkoumáme do hloubky," říká CEO IdeaSense Rudolf Čihák.

BI software firmy Amamto zkoumá aktuální témata, která jsou probíraná na internetu. Internet obsahuje cenné, ale také zcela nerelevantní informace. Samoučící algoritmy nástroje Amamto nepotřebné zmínky odfiltrují, takže zbudou jenom ty, které mají skutečnou hodnotu. Výzkumník může pak například zkoumat, co lidi trápí nejvíce při rekonstrukci střechy. Je to výběr střešní tašky? Oproti očekávání se ukazuje, že mnohem častějším dilematem je, jak naložit s prostupem komínu nebo jak uchytit solární systémy.

Platforma Amamto dokáže navíc zjistit, jak moc se o téma lidé zajímají, a to podle objemu diskusí na dané téma v daném čase. Tedy lze také určit, zda zájem o téma stoupá či upadá. Amamto generuje přehledné diagramy, díky nimž uživatel získává mapu dílčích témat, které se s danou problematikou pojí. Při analýze konkurenčních značek lze podle jejich rozložení přes konkrétní internetové stránky nahlédnout, kde tyto značky stojí proti sobě a proč. Tyto nástroje tak umožňují hlouběji porozumět jakémukoliv tématu v kontextu.

"Těžko lze najít vhodnějšího partnera pro Amamto než IdeaSense. Naši platformu jsme od začátku vyvíjeli pro porozumění kontextu a inspiraci, která často pramení z nečekaných zdrojů na internetu," uvádí Ondřej Jirkovský, Chief Insights Explorer který bude Amamto nadále řídit jako dceřinou společnost IdeaSense.

Autor: Petr Smolník, šéfredaktor

ITglosa: Vrchol automatizace - samoobslužné pokladny, kde je sama obsluha

Je pondělí a s ním tradiční IT glosa Michala Rady. Tentokrát zabrousíme do obchodů a podíváme se na jeho glosování jednoho z moderních fenoménů automatizace prodeje.

Nedávno jsme s manželkou z ničeho nic dostali při chůzi pěšky do práce chuť na rohlík s jogurtem k obědu. Oproti všem těm mastným megajídlům celkem příjemná změna, ne? A vešli jsme do jednoho nejmenovaného obchodu a po nákupu zboží jsme pochopitelně zamířili k pokladně.

U pokladny stál mladík a pomáhal nám snímat nákup čtečkou čárových kódů, pak se zeptal, kolik máme rohlíků, a nakonec nám řekl, abychom mince strčili do otvoru a čekali, až nám vypadnou drobné nazpátek. Ano, byla to samoobslužná pokladna, poslední výdobytek moderní techniky a automatice v prodejnách. Kdo jste to nikdy neviděli, tak princip je jednoduchý. Prostě každou položku necháte načíst buď čárovým kódem, nebo zvážit (třeba zeleninu), nebo někde na dotykové obrazovce vyberete pečivo a jeho počet. Pak vše potvrdíte a ukáže se výsledná cena. Vy zaplatíte buď kartou, nebo vsunete mince či bankovky do příslušného otvoru a čekáte na vrácení peněz, ty zase v jiném otvoru vypadnou ven. Pak to jen sbalíte a jdete.

Samozřejmě, to, co mě na tom trochu zarazilo, bylo to, že u samoobslužné pokladny byla obsluha. Popravdě, nevěřícně jsem nad tím kroutil hlavou docela dlouho. Trochu jsem se samozřejmě poptal a zjistil jsem, že samoobslužné pokladny jsou natolik nové, že s nimi zákazníci prostě neumí, takže se nedají používat jako samoobslužné. Kromě toho prý Češi občas pronášejí zboží přes takové pokladny, aniž by se obtěžovali za ně platit - jak české, že?

Nicméně je pravda, že na jedné straně jsme národ nejvíc používající elektronické platební metody, na druhé straně každý dosavadní pokus o samoobslužný terminál prakticky na cokoliv totálně selhal. Připomněli jsme si to v jedné zrekonstruované provozovně McDonald's, kde si už můžete objednat a zaplatit u takových velkých dotykových panelů. Tam totiž také stále musí stát hostesky a pomáhat lidem, protože zákazníci tvrdí, že i tak jednoduché rozhraní dotykové aplikace na panelu je pořád dost složité.

Takže, technologie jsou sice pomocí, ale zase ne tak moc, jak by si asi obchodníci přáli. V podstatě na nějakou velkou automatizaci není připraven ani obchodník, ani zákazník. A je pravda, že aby to tak nějak celé dávalo smysl, musí to být nejen automatické, ale i snadno použitelné pro oba. Ale vlaštovky už jsou, a to nejen u nás, v USA jsou již i zcela automatizované obchody úplně bez obsluhy, ale třeba i zcela automatizovaná pizzerie. Otázka pak ale je, komu můžete vynadat, když na své pizze nemáte ančovičky, že?

Krásný týden bez front u jakýchkoliv i automatických pokladen přeje Michal Rada

 

Autor: Michal Rada

Black Friday byl zatraceně dobrým prvním vrcholem nákupní sezóny

Prodeje na internetu vzrostly během Black Friday meziročně o 60 %. Největší žně přitom měly internetové nákupní galerie.

VIVnetworks Black Friday 2017Ty podle údajů největší české affiliate sítě VIVnetworks.com realizovaly 24. listopadu 45 % všech internetových prodejů a meziročně rostly o pětinu. V porovnání s loňským rokem nejvíce stoupl zájem o zboží z kategorie zdraví a wellness, dále o kosmetiku a o módu.

Část internetových obchodů v ČR protáhla výhody Black Friday z pátku 24. listopadu na celý týden. Během samotného pátku došlo meziročně k nárůstu prodejů o 60 %, ve srovnání s letošním průměrným listopadovým dnem pak Black Friday přinesl růst obratu o 175 %.

Nejvíce se v průběhu Black Friday prodávala elektronika a počítače, móda, kosmetika a domácí potřeby. Nejvyšší meziroční nárůst zaznamenaly kategorie Zdraví a wellness (174 %), Kosmetika (173 %) a Móda (155 %). Nákupním galeriím, které z hlediska objemu prodejů českým internetovým prodejům tradičně dominují, rostly během Black Friday tržby meziročně o 20 % a podle údajů z affiliate sítě VIVnetworks.com se ten den podílely na online prodejích ze 45 %.

Průměrná výše objednávky v affiliate síti VIVnetworks.com činila během letošního Black Friday 2177 Kč, což reprezentuje meziroční růst o necelých 10 %. Letošní listopadový průměr byl přitom 2004 Kč, loňský 1386 Kč. Češi stále nakupují především z PC a notebooků, během Black Friday z nich proběhlo 80 % objednávek, 16 % bylo z mobilů a 4 % z tabletů.

„Ke znatelnému nárůstu online prodejů docházelo už od září a vrcholem byl Black Friday. S ohledem na dosavadní prodeje se už nyní dá hovořit o tom, že letošní online vánoční sezóna je rekordní. Green Monday, další tradiční vrchol, má přitom český e-commerce trh ještě před sebou,“ říká Robert Studený, COO společnosti VIVnetworks.com.

Green Monday označuje poslední pondělí, od něhož do Vánoc zbývá nejméně 10 dní – letos tento den vychází na 11. prosince, a právě kolem tohoto data vrcholily v minulých letech předvánoční online nákupy v ČR i v sousedním Německu. Na základě zkušeností s chováním online nakupujících se také dá očekávat zvýšený počet objednávek mezi 16. a 20. prosincem, což budou pravděpodobně poslední dny, kdy budou e-shopy schopny garantovat doručení zboží skladem do Štědrého dne.

Affiliate reklama je v online prostředí populární forma propagace, kde inzerent platí provizi jen za uskutečněný obchod a neplatí ani za zobrazení ani za proklik. Jako součást marketingového mixu tuto formu reklamy využívá drtivá většina velkých internetových obchodů, u který tvoří i více než 15 % obratu. Českou síť VIVnetworks.com využívají například e-shopy Bata.cz, Kasa.cz, Mall.cz, Notino.cz, Zoot.cz a řada dalších.

-LiM