ICT NNIOT NN | B2B NN | CB NN | DC NN |  RC NN |  CW NN |  EW NN | SM NN | ITSEC NN | NETGURU NN KANKRY facebook linkedin twitter youtube

Jak ovlivňují mikroinfluenceři online marketing?

Dříve jsme se nechávali inspirovat a ovlivňovat při nákupním chování reklamou v televizi, nyní se stále více pozornosti soustředí směrem k sociálním sítím a influencerům, ke kterým vzhlíží jejich fanoušci. Největší zájem budí Instagram. Osobnosti, které svým profilem na Instagramu zaujmou větší část publika, mají sílu ovlivňovat nákupní rozhodnutí a celkově tak vzbudit u svých fanoušků zájem o určité produkty.

Online svět se rychle mění. Zatímco ještě před nedávnem se některé značky soustřeďovaly spíše na influencery s velkým počtem sledujících, nyní se pozornost přesouvá směrem k mikroinfluencerům. Pokud se pro tento typ spolupráce rozhodnete, čeká vás sice hodně práce při komunikaci s jednotlivými mikroinfluencery, každopádně výsledky kampaně mohou předčit očekávání. Jste-li velká značka, vytipujte si několik mikroinfluencerů a dosahy kampaně při nasčítání výsledků mohou být vyšší než při spolupráci pouze s jedním z TOP influencerů. Pokud máte menší značku, dejte si tu práci s vytipováním a oslovením ideálního mikroinfluencera, který naprosto přesně odpovídá profilu vaší značky.

Nezapomínejte na osobní přístup a hledání relevantních osobností. Myslete originálně při nastavení kampaně a především pracujte s mikroinfluencerem na co nejpřirozenějších výstupech. Na Instagramu se rozhodně nenosí, aby reklama z fotky či z instastories křičela. Z těchto důvodů je ideální, když mikroinfluencer je s vaší značkou naprosto ztotožněný, a jeho diváci tak přijmou „reklamní“ sdělení bez sebemenších pochybností.

Další výhodou ve spolupráci s mikroinfluencery je fakt, že postupně s ním může vaše značka růst. Čísla sledujících u mikroinfluencerů se mění každým dnem, a když objevíte osobnost, která má skutečně potenciál a přináší zajímavý obsah, brzy se z ní může stát TOP influencer. Další doporučení tedy je, dívejte se na spolupráci s mikroinfluencery z dlouhodobé perspektivy, nedělejte jednorázové akce a snažte se jim porozumět. Jsou to osobnosti, které vyznávají své určité životní postoje a přesvědčení – a to je pro ně ve většině případů zásadní.

Autor: Petr Smolník, šéfredaktor

Pátý ročník soutěže Společně otevíráme data zná své vítěze

Fond Otakara Motejla vyhlásil vítěze 5. ročníku soutěže oceňující nejlepší aplikace postavené na otevřených datech. Vítězná aplikace se díky otevřeným datům zabývá kontrolou financování politických stran, vazbami politických stran na osobní a firemní sponzory, příjmy sponzorů ze státních zakázek a analýzou dat z registru smluv.

Smyslem soutěže je podpořit vznik nových služeb pro veřejnost a zviditelnit společenský a ekonomický potenciál otevřených dat. Do letošního ročníku se přihlásilo 24 mobilních a webových aplikací. Ocenění získává nejlepší studentská aplikace, speciální je Cena Fondu Otakara Motejla. Tři nejlepší aplikace pak přebírají finanční odměnu 20 000 Kč, 15 000 Kč a 10 000 Kč, věcné ceny a exkluzivní mentoring.

Vítězná aplikace Hlídač státu, jejímž autorem je Michal Bláha, v současnosti představuje nejsilnější nástroj pro kontrolu hospodaření státu a vazeb veřejných institucí a politických stran na osobní i firemní sponzory. Přehledně propojuje aplikace Hlídač smluv, Hlídač politických financí a Hlídač osob, které ukazují, jak velkou roli hrají otevřená data při kontrole transparentnosti státu a veřejných financí. Všechna data jsou navíc srozumitelným způsobem zpřístupněna veřejnosti, novinářům a úřadům.

Druhé místo v soutěži získala Inventura hlasování ve Sněmovně 2013-2017. Tato volební kalkulačka přehledně, jasně a uživatelsky příjemně zprostředkovává možnost ověřit shodu vlastních postojů s postoji jednotlivých poslanců a poslankyň z uplynulého volebního období. Aplikaci využilo před volbami více než 400 000 lidí, což dokazuje výši jejího společenského dopadu a schopnost napomáhat tomu, aby občané činili ve volbách informovaná rozhodnutí.

Třetí místo obsadila Databáze prázdných domů v ČR, která shromažďuje data o zmizelých, zchátralých či zachráněných nemovitostech. Cílem aplikace je záchrana významných staveb, zahájení dialogu s vlastníky a nalezení nového vhodného využití těchto budov.

V kategorii o nejlepší studentskou aplikaci, která je odměněna sumou 10 000 Kč, vyhrála Netradiční vizualizace: Volby 2017, kterou připravili studenti Střední školy zemědělské a potravinářské z Klatov. Jejím cílem je netradiční zobrazení informací o volbách do Poslanecké sněmovny. Studenti ukazují informace, které se běžně nepublikují, například průměrný věk kandidátů, nejčastější titul apod. Porota soutěže se shodla na tom, že je velmi cenné, když se na středních školách otevřená data dostávají do výuky. Podobné aktivity podporují u mladých lidí zájem o veřejné dění a schopnost nalézat pro jejich angažovanost relevantní informace a zdůrazňují význam otevřené veřejné správy pro aktivní občanství.

Cenu Fondu Otakara Motejla pro aplikaci, která přispívá k transparentnosti a lepšímu fungování veřejné správy, a sumu 10 000 Kč převzalo Ministerstvo financí ČR a spolek Otevřená města za jejich aplikaci CityVizor. Jde o příklad unikátní spolupráce veřejné instituce a samospráv, které chtějí sdílet náklady na IT služby. Aplikace je určena obcím a městům a umožňuje jim publikovat údaje o svém hospodaření v přehledné a občanům přístupné podobě. Porota oceňuje nejen to, že zvyšuje transparentnost obcí, ale i to, že je dostupná jako opensource, čímž šetří veřejné finance a ukazuje na důležitost sdílení technologií mezi úřady.

„Trendem 5. ročníku soutěže je další zvýšení společenského dopadu vítězných aplikací. Hlídač státu doslova pomáhá otevírat (či alespoň nepřivírat) oči nad hospodařením státu - jeho objevy a nástroje slouží jako “informační servis” pro řadu novinářů. Druhé místo pro Inventuru hlasování je zasloužené i za množství lidí, které oslovila před parlamentními volbami. Aplikace Prázdné domy kromě toho, že ukazuje, jak rychle a ve velkém přicházíme o část kulturního dědictví, je zajímavá také tím, že kromě otevřených dat využívá sběr informací od uživatelů webu napříč Českem. Propojení opendat a crowdsourcingu je zajímavý trend, který ukazuje, že otevřená data krom jiného dokáží podnítit občany k participaci ve prospěch něčeho většího,” říká Michal Tošovský z Fondu Otakara Motejla.

Autor: Petr smolník, šéfredaktor

Co mělo být největším tahákem Black Friday

Všichni hlavní výrobci odhalili své nabídky na Black Friday. Ty byly dříve dostupné jen v USA, ale dnes jsou dostupné i v mnoha zemích Evropy, kde obchodníci nabízejí konkurenční nabídky.

black friday 1898111 1280Annette Zimmermannová, viceprezidentka pro výzkum ve společnosti Gartner se s námi podělila o svůj názor na nejvyhledávanější zařízení této sváteční sezóny. Skutečné výsledky ještě ale nejsou známy, proto jde stále jen o odhad, jak Black Friday dopadne. Annette Zimmermannová však hovoří i o odhadech prodejů nejen na Black Friday, ale i na nejbližší období.

Jaké byly, podle vás, bestsellery tento Black Friday?

Odvětví spotřebního zboží, včetně prodejců elektronických zařízení, očekává, že Black Friday bude jeden z největších nákupních dnů tohoto kalendářního roku a ukáže, jaké budou nejoblíbenější vánoční dárky roku 2017.

Výrobci a obchodníci budou nabízet záplavu skvělých nabídek u elektroniky. Ty zařízení, u kterých se očekává, že nejvíce nalákají zákazníky, jsou sluchátka, tablety, fitness náramky, chytré telefony a televize. Také očekáváme, že chytré hodinky, virtuální osobní asistenti a chytrá sluchátka nažhaví poptávku. Někteří zákazníci vyčkávali s nákupem Apple Watch až doteď, protože se zatím nezdály dost přesvědčivé. Avšak s jejich mobilním připojením nabízí Apple Watch Series 3 nové možnosti použití, jako přehrávání hudby během cvičení v posilovně nebo ponechání vašeho iPhonu doma, což nevyhnutelně podnítí poptávku a zvýší prodej na Black Friday a tuhle sváteční sezónu.

Očekáváme, že se v roce 2017 prodá 41,5 milionu chytrých hodinek. Další výrobci elektroniky, jako Huawei, LG, Samsung a Lenovo, k tomu také přispějí, ale Apple Watch zatím zůstávají nejúspěšnějšími chytrými hodinkami na trhu.

Další produkty z řady nositelné elektroniky, které možná uspějí tuhle sváteční sezónu, jsou náramky. Předpokládáme, že se jich roce 2017 prodá 44 milionů jednotek, ale už v roce 2019 prodej chytrých hodinek toto číslo překoná. Celkově předpovídáme, že se celosvětově prodá 310,4 milionu nositelných zařízení, zvýšení o 16,7 procenta oproti roku 2016.

Když se podíváme na trhy virtuálních osobních asistentů a chytrých sluchátek, zjistíme, že prodejci v poslední době přidali některé podstatné věci do produktových portfolií. Například Google nedávno obohatil svou nabídku hardwaru o Pixel Buds a dostupnější Google Home Mini, které konkuruje Echo Dot od Amazonu. Předpokládáme, že v příštích dvou až třech letech se budou tyto dva trhy rapidně rozvíjet, a to jak z hlediska množství, tak technologických pokroků.

Podle naší nejnovější předpovědi očekáváme, že trh s Bluetooth sluchátky v roce 2017 dosáhne 150 milionů prodaných jednotek. Prodeje virtuálních osobních asistentů se za rok 2017 zvýší na 11,8 milionu jednotek.

Rozpoutá Black Friday v Evropě nákupní horečku ještě před Vánoci?

Už po několik let je Black Friday v Evropě obchodní trhák, a to jak v online, tak i v offline prodeji. Tento trend pozorujeme v mnoha zemích Evropy, včetně Spojeného království, Německa, Francie a Itálie, kde se Black Friday a Cyber Week staly mezi nákupčími dobře známými pojmy. Přesto jsou mezi USA a Evropu některé regionální rozdíly. Ve většině případů ale jde o dostupnost produktů spíše než o rozdílné preference.

Jaké tedy budou nejprodávanější zařízení v Evropě?

Podobně jako v USA očekáváme, že Apple Watch Series 3 se svou novou funkcí mobilního připojení získají pozornost zákazníků. Apple zajistil připojení svého eSIM produktu s některými z největších poskytovatelů mobilního připojení v Evropě, včetně Deutche Telekom, Orange a EE. Nicméně spolupráce s dalšími partnery bude do budoucna potřeba, aby je zákazníci v Evropě lépe přijali.

Vlajkový produkt firmy Fitbit, Ionic, představený na IFA letos v září, by se letos také mohl objevit na dopisech Ježíškovi. Bohužel Spojené království je zatím jediná země v Evropě, kde jedna z jeho nových vlastností, Fitbit Pay, funguje. Platební služby dalších prodejců jsou často také nedostatečné. Efektivní a spolehlivé platební služby v nositelné elektronice se musí stát prioritou pro všechny prodejce, protože budou čím dál více součástí uživatelské zkušenosti a zajistí loajalitu ke značce.

Chytré telefony zůstanou jedním z nejvyhledávanějších vánočních dárků. Gartner očekává v roce 2017 celkový prodej 1,57 miliardy jednotek, zvýšení o 4,9 procenta oproti roku 2016. Huawei stále zvětšuje svůj podíl, ve třetím čtvrtletí roku 2017 to bylo 11,9 desetin procenta, celoročně 10,2 desetiny procenta, a to posunulo Huawei na solidní třetí místo na trhu hned za Samsung a Apple. Huawei se drží na třetím místě, že se staví mimo zbytek chytrých telefonů s Androidem a přebírá zákazníky problémovým prodejcům, jako HTC a Sony.

-LiM