Jan Stibůrek se stal ředitelem logistiky DB Schenker

Novým ředitelem provozu logistiky mezinárodní přepravní společnosti DB Schenker se stal od 4. září 2017 Jan Stibůrek. Přichází ze společnosti Direct Parcel Distribution CZ, kde působil od roku 2008 jako provozní ředitel.

Jan Stibůrek bude mít v DB Schenker na starosti strategický rozvoj sítě logistických skladů a řízení významných logistických projektů. „Přicházím do dynamicky rostoucí společnosti a v příštích měsících se chci zaměřit zejména na další rozšíření služeb s přidanou hodnotou na našich jedenácti regionálních skladových centrech. V blízké budoucnosti pak očekávám rozvoj nových zákaznických projektů v dalších regionech. Hlavními oblastmi pro skladovou logistiku pro nás zůstávají automobilový a elektronický průmysl,“ uvedl Stibůrek.

Bc. Jan Stibůrek má více než dvacetiletou zkušenost z oboru mezinárodní logistiky. Na Vysoké škole finanční a správní se zaměřil na podnikové finance a management. Následně deset let působil v DATART International a.s. jako manažer logistiky, ekologie a služeb s plnou zodpovědností za Českou a Slovenskou republiku. Poté deset let zastával funkci provozního ředitele ve společnosti Direct Parcel Distribution CZ, kde byl zodpovědný za řízení provozu v České republice a koordinaci provozních oddělení v rámci regionu CEE (Slovensko, Maďarsko, Chorvatsko a Slovinsko). Hovoří plynule anglicky.

Mezi zájmy Jana Stibůrka patří sport, a to jak v aktivní, tak pasivní formě. Rád si zahraje hokej, tenis nebo golf a v zimě rád lyžuje. Velkou rodinnou zálibou je také sportovní jachting.

Autor: Petr Smolník, šéfredaktor

Češi jsou průkopníci Crowdsavingu

Češi stále častěji využívají možností tzv. crowdfoundingu, tedy financování projektu drobnými přispěvateli.  Divadelní prostor Jatka78 v pražských Holešovicích, filmy Svět podle Daliborka nebo Trabantem napříč Tichomořím, to jsou příklady projektů, jejichž realizace byla financována tímto alternativním způsobem.

V minulém roce bylo na českých serverech takto proinvestováno zhruba 60 milionů korun. Daleko zajímavějším fenoménem současnosti je ovšem i cesta opačná – spojte se a žádejte slevu, o které by se vám jinak mohlo zdát. Češi jsou v oblasti takzvaného crowdsawingu dokonce průkopníky, může za to především nezávislé spotřebitelské sdružení licit.cz.

Kolem roku 2000 se v Číně, pravděpodobně vůbec poprvé, objevuje princip nazvaný jako „group buing“ – v Číně nazývaný Tuángóu. Ve stejném období investuje v USA společnost Microsoft finance do start-upu mercata.com, jehož obchodním plánem bylo tzv. „We Commerce“ – čím více lidí se přihlásilo ke koupi jednoho produktu, tím byla jeho cena nižší. Projekt skončil rok po svém spuštění, protože nemohl konkurovat hráčům jako je Amazon.com. Druhou výraznou šanci obchodní model v USA získal v roce 2008, kdy vznikl server groupon.com, na tento koncept navázaly weby pracující na modelu "deal of the day". V Čechách tento model známe jako slevové portály a první s příponou cz začaly vznikat už v roce 2009 – například portál fashiondays.cz. V dubnu 2010 byl spuštěn asi nejznámější portál Slevomat.

Na rozdíl od modelu slevových portálů, kde zákazník čeká na to, co mu portál nabídne, vznikl model sdružující spotřebitele, kteří společně aktivně poptávají služby a produkty dle vlastní potřeby. Nečekají tak na to, co jim bude nabídnuto, ale aktivně se podílejí na šetření svých peněz. V Česku se první sdružená aukce uskutečnila v roce 2013 a šlo v ní o energie. Základ českému modelu crowdsavingu položila nezávislá e-aukční síň eCENTRE, a.s. Jednalo se o jednorázovou elektronickou dražbu, které v minulosti učinila například i nezávislá organizace dTest. Ryzí crowdsavingové sdružení vzniklo v říjnu 2016, kdy se na základě zkušeností eCENTRE zformovala komunita Licit. Jejím hlavním cílem je sdružovat zákazníky, kteří chtějí snížit svoje náklady díky využití spojené kupní síly. Sdružené nákupy však využívají už dávno i firmy a organizace veřejné správy jako jsou školy, domovy pro seniory a obce.

Toto vše je možné díky rozvoji internetu a různých online platforem, které umožňují oslovit a následně sdružit osoby se stejným pohledem na věc. Dle mého názoru je nekorektní, že například 02 poskytne Vojenské nemocnici Olomouc tarif s neomezeným voláním a 3 GB dat za 79 Kč. Vždyť je to téměř desetina částky, kterou O2 nabízí běžnému spotřebiteli. Našim posláním není jen šetřit peníze koncovému spotřebiteli, ale chceme formovat i celý národní trh. Chceme měnit konkurenční podmínky velkým dodavatelům, vždy na tom vydělá jen koncový zákazník,“ komentuje Vítězslav Grygar, zakladatel nezávislé aukční síně a partner komunity spotřebitelů licit.cz.

Na zahraničních serverech sice můžete nalézt podobné organizace, nicméně jejich rozsah, historie nebo množství provedených aukcí neodpovídají českému standardu. Od roku 2013 se do sdružení Licit zapojilo už 60 000 spotřebitelů. Největší zájem členové sdružení Licit projevili o zlevnění elektřiny. Od roku 2013 ve 34 864 domácnostech na elektřině ušetřili více jak 107 milionů korun. Za totéž období uspořilo 23 tisíc domácností na zemním plynu celkem 177 milionů korun. Šetřit se dá ale opravdu za cokoli – pohonné hmoty, drogerii, potraviny nebo kancelářské potřeby. Vedle úspory se ale sdružení stará i o právní spotřebitelský servis. Pro své členy sdružení zřídilo v červnu 2017 statut ombudsmana, na kterého se mohou členové bezplatně obracet s jakýmikoli právními otázkami. Zapojení do sdružení je zcela bezplatné. Licit je financován vítěznými dodavateli v rámci předem nastavených podmínek.

Autor: Petr Smolník, šéfredaktor

České firmy už vybírají zaměstnance i novými způsoby

Tuzemské firmy se stále více poohlížejí po nových způsobech jak oslovit potenciální zaměstnance. Díky moderním technologiím je snadněji shání i v cizině a na pracovních podmínkách se s nimi domlouvají třeba pomocí videohovorů.

Při přijímání zaměstnanců 21. století se začaly využívat zcela jiné formy. Jednou z nich jsou videohovory, jejichž popularita roste s každým novým měsícem. Tato moderní metoda je nejčastěji uskutečňována přes Skype. V současné době 10 až 15 % ruských společností používá pro pohovory Skype a v USA je to dokonce 72 % společností. V Česku se pohybujeme do 10 %, ale některé firmy jako například Webnode v případě náboru zahraničních zaměstnanců atakují hranici 50 %. „Přijímací řízení touto formou je u nás stále populárnější. Ve vícekolovém řízení nabízí jasné výhody – všem šetří čas. Zaměstnavatel takto odbaví bez zbytečného čekání či složitého plánování časů osobních schůzek více uchazečů. Kandidáti zase nemusí strávit čas cestováním či jezdit na pohovory několikrát, a to třeba nejen v rámci republiky, ale především mezi zeměmi,“ řekl Slawomír Jakub Budziak, Head of Team Leaders ve Webnode.

Videopohovory ušetří nejen spoustu peněz spojených s dopravou, ale také odbourají nutnost si brát dovolenou. A to i v případě, že kandidát a vedení firmy, které rozhoduje o přijetí uchazečů, se nachází například v zahraničí. Proto Webnode, jeden z největších celosvětových poskytovatelů webových stránek zdarma, rozjel náborovou kampaň, která cílí nejen na tuzemské specialisty, ale i ty zahraniční. Firmy dnes působí totiž nejen na vyspělých trzích v EU, ale i v dalších zemích, pro které zajišťují svoji zákaznickou podporu nikoliv pouze v angličtině, ale rovnou v místním jazyce.

Velkou výhodou v době digitálního nomádství je to, že pokud to pracovní pozice a samotná firma umožňuje, může zaměstnanec práci vykonávat na pobočce či dokonce odkudkoliv na světě. Tím odpadá složité a zdlouhavé zařizování povolení, která je nutné mít před příjezdem do Česka. Avšak řada firem stále preferuje klasickou podobu zaměstnaneckého poměru: „S našimi zaměstnanci jsme rádi v kontaktu. Nasloucháme jim a bavíme se s nimi nejen o práci. Velká část z nich jsou cizinci, a proto pro ně máme vypracované programy umožňující pohodlný „přesun“ a začlenění do společnosti. Už před nástupem u nich řešíme otázky spojené nejen s firmou, ale také s žitím v Česku, pomáháme s vytipováním ubytování, vyřizujeme důležité věcí v rámci institucí, nabízíme české jazykové kurzy, informujeme o anglicky mluvících lékařích, doporučujeme banky s anglicky mluvícími zástupci a informujeme je průběžně o českých zvyklostech, normách či zákonech,“ dodal Slawomír Jakub Budziak.

Autor: Petr Smolník, šéfredaktor