ICT NNIOT NN | B2B NN | CB NN | DC NN |  RC NN |  CW NN |  EW NN | SM NN | ITSEC NN | NETGURU NN KANKRY facebook linkedin twitter youtube

Škoda v listopadu zvýšila dodávky zákazníkům o 9,6 %

Škoda směřuje k silnému závěru roku: V listopadu zvýšil český výrobce automobilů své celosvětové dodávky zákazníkům ve srovnání se stejným měsícem loňského roku o 9,6 % na 97 500 vozů (2015: 89 000 vozů).

ŠkodaK pozitivnímu vývoji prodeje přitom přispěla mimořádně silná poptávka v Číně (+12,1 %) a v Evropě (+9,1 %). Z modelů si v listopadu vedly přesvědčivě především Škoda Superb (+34,9%), Škoda Rapid (+25,1 %) a Škoda Octavia (+6,7 %). Za jedenáct měsíců tohoto roku se značce Škoda podařilo zvýšit prodej vozů o 6,9 % a s počtem 1 036 200 dodaných vozů překročit laťku milionu vozů za rok již v listopadu.

„Naší mladou a moderní modelovou paletou oslovujeme ve větší míře nové skupiny zákazníků. Pozorujeme to zejména u růstu objednávek vozů s hodnotnější výbavou,“ konstatuje Werner Eichhorn, člen představenstva společnosti Škoda AUTO za oblast prodeje a marketingu.

V západní Evropě vzrostl prodej vozů Škoda v listopadu o 10,7 % na 37 200 vozů (listopad 2015: 33 600). Na svém nejsilnějším samostatném evropském trhu v Německu dosáhla značka růstu o 7,6 % na 14 600 vozů (2015: 13 600 vozů). Dvouciferně rostly prodeje v Dánsku (1200 vozů; +20,7 %), Velké Británii (5900 vozů; +21,8 %), Itálii (1700 vozů; +28,9 %), Španělsku (1800 vozů; +18,1 %) a ve Švýcarsku (1600 vozů; +18,3 %). Přírůstky dosáhla značka také v Nizozemsku (1700 vozů; +9,9 %), Rakousku (1700 vozů; +8,1 %) a ve Finsku (700 vozů; +6,0 %).

Také ve střední Evropě zvýšila Škoda v listopadu tempo: Prodeje jsou s počtem 16 100 vozů o 7,6 % nad loňskou úrovní (listopad 2015: 15 000 vozů). Na domácím českém trhu dosáhla Škoda s 8000 prodanými vozy nárůst o 4,2 %. V Polsku vzrostly dodávky o 17,5 % na 4700 vozů. Kromě toho se značce podařilo zvýšit prodeje v Chorvatsku (200 vozů; +33,3 %) a Slovinsku (500 vozů; +8,8 %).

Do východní Evropy bez Ruska dodala Škoda s celkem 3200 vozy o 9,1 % více automobilů než ve stejném měsíci loňského roku (listopad 2015: 2900 vozů). Čísla rostla výrazně zejména na Ukrajině (400 vozů; +62,8 %), v Bosně a Hercegovině (100 vozů; +68,7 %) a v Pobaltí (600 vozů; +34,9 %). Kromě toho zaznamenala Škoda dvouciferný růst v Srbsku (600 vozů; +11,8 %) a v Bulharsku (300 vozů; +19,8 %). Na stále napjatém trhu v Rusku dosáhla Škoda s 4800 dodanými vozy růst prodeje o 3,0 % (2015: 4700 vozů). Silného tempa růstu dosahuje Škoda v Číně. Na největším samostatném trhu vzrostl prodej v listopadu o 12,1 % na 30 000 vozů (listopad 2015: 26 800 vozů).

Na odbytových trzích v zámoří zaznamenala Škoda s 1800 dodanými vozy růst prodeje o 34,6 % (2015: 1300 vozů). Značka dokázala svůj prodej zvýšit především v Austrálii (400 vozů; +14,7 %) a na Novém Zélandu (100 vozů; +128,0 %).

Celosvětové dodávky vozů značky Škoda zákazníkům v listopadu 2016

(v kusech, zaokrouhleno, po modelech; +/- v procentech vůči stejnému měsíci předchozího roku):

Škoda Citigo (3000; +7,2 %)

Škoda Fabia (17 100; -0,2 %)

Škoda Rapid (19 500; +25,1 %)

Škoda Octavia (38 000; +6,7 %)

Škoda Superb (12 100; +34,9 %)

Škoda Yeti (7500; –13,7 %)

-LiM

Každých 40 vteřin zaútočí na podniky ransomware

Počet útoků ransomwarem na podniky se v průběhu roku 2016 ztrojnásobil: zatímco v lednu Kaspersky Lab zaznamenala takový útok každé dvě minuty, v říjnu se interval zkrátil na 40 vteřin. Také u koncových uživatelů stoupl počet útoků, když se interval z 20 sekund zkrátil na 10. Tím, že se v průběhu roku objevilo více než 62 nových rodin ransomwaru, dramaticky narostla jeho hrozba. Z toho důvodu Kaspersky Lab považuje právě ransomware za nejstěžejnější téma roku 2016.


Právě proto je samozřejmou součástí výroční zprávy „Kaspersky Security Bulletin“, která se ohlíží za nejvýznamnějšími hrozbami a daty uplynulého roku ve snaze
předvídat události příštího roku 2017. Letošek mimo jiné poukázal na rozsah, kam až se vyvinul „byznysový model“ Ransomware-as-a-Service, který láká méně schopné kyberzločince, postrádající dostatečné zdroje nebo bez touhy vyvíjet vlastní programy. Princip je jednoduchý - programátoři vytvoří škodlivý produkt přesně dle přání zákazníka a ten ho následně rozšíří prostřednictvím spamu a internetových stránek. Tvůrci pak z tohoto výdělku platí provizi.

Vývoj ransomwaru v roce 2016

V roce 2016 pokračoval ransomware ve svém řádění po celém světě, přičemž se z něj stal ještě sofistikovanější nástroj, který dokáže ochromit data i zařízení jednotlivých uživatelů i celých podniků.

  • Útoky na podniky významně narostly. Podle průzkumu Kaspersky Lab zaznamenal jeden z pěti podniků kyberbezpečnostní incident jehož původcem byl ransomware. Každému pátému malému podniku navíc nebyly navráceny zablokované složky a to dokonce i po zaplacení požadovaného výkupné.
  • Některá průmyslová odvětví byla zasažena silněji než jiná. Na druhou stranu ale průzkum ukázal, že žádný sektor není v absolutním bezpečí. Nejvyšší výskyt útoků zaznamenal sektor vzdělávání (23 %) a naopak nejnižší maloobchod a zábavní průmysl (16 %).
  • „Vzdělávací“ ransomware byl původně vyvinut za účelem poskytnutí nástroje pro simulaci ransomwarových útoků síťovým administrátorům. Byl avšak rychle a hrubě nabourán kyberzločinci, což zapříčinilo například vzestup programů Ded_Cryptor a Fantom.
  • Příkladem nového způsobu útoků ransomwarem v roce 2016 může být zašifrování disků, kdy útočníci nezablokovali nebo nezašifrovali pouze pár souborů, ale rovnou všechny najednou. Přesně tak funguje například útok Pentya. Dcryptor, známý také jako Mamba, zašel ještě o krok dál, když uzamkl celý pevný disk, přičemž k němu kyberzločinci měli vzdálený přístup.
  • Další druh ransomwaru, pojmenovaný Shade, byl schopný změnit svůj přístup k oběti – když se ukázalo, že infikovaný počítač patří finanční instituci, začal namísto šifrování složek se stahováním a instalací spywaru.
  • Došlo rovněž k výraznému nárůstu nekvalitních vyděračských softwarů. Nerafinované ransomwarové trojské koně se softwarovými nedostatky a školáckými chybami ve vyděračské zprávě zvýšily pravděpodobnost, že se oběti nedočkají navrácení svých souborů.

V průběhu roku 2016 jsme nicméně byli i svědky toho, jak se jednotlivé země po celém světě začaly spojovat za účelem společné obrany. V červenci byl spuštěn projekt No More Ransom, který v sobě sdružuje policejní složky a soukromé společnosti. Jejich cílem je stopovat velké ransomwarové rodiny a následně je eliminovat. Tím pomáhají koncovým uživatelům získat zpátky svá data, přičemž zároveň ničí lukrativní zdroj příjmů kyberločinců.

Nejnovější verze produktů Kaspersky Lab pro malé podniky byla vylepšena o anti-cryptomalwarové funkcionality. Navíc byl dán volně k dispozici anti-ransomwarový nástroj pro všechny podniky bez ohledu na to, jaké kyberbezpečnostní řešení používají.

Autor: Petr Smolník, šéfredaktor

Acronis: v oblasti sdílení citlivých dat je dnes pro české podniky největší výzvou přístup z mobilních zařízení

K důležitým obchodním informacím se z mobilních zařízení přistupuje v 61 % podniků 

Acronis, celosvětový lídr hybridních cloudových řešení ochrany dat, zveřejnil výsledky lokálního průzkumu týkající se sdílení a přístupu k citlivým datům u českých podniků, který provedl na své uživatelské konferenci Acronis Roadshow v Praze. Podle tohoto průzkumu jsou pro české společnosti největší výzvou nezabezpečený přístup k datům z mobilních zařízení, zejména pak k obchodním, účetním a osobním údajům.

Sdileni dat CZ

Stále více pracovníků přistupuje k podnikovým informacím mimo své pracoviště – z domu, u zákazníků, z kaváren, na letištích apod. Již ve více českých firmách pracovníci využívají ke své práci notebooky než stolní počítače (83 % oproti 78 %) a ve 39 % aktivně využívají chytré telefony, čímž zvyšují rizika napadení či ztráty citlivých firemních údajů. Vedle toho je také trápí značná nepřehlednost a roztříštěnost informací, když různá data se nacházejí na různých, často nezabezpečených lokálních i cloudových úložištích typu Dropbox.

Klíčová zjištění průzkumu:

  • České podniky v oblasti sdílení a synchronizace dat nejčastěji řeší přístup z mobilních zařízení (45 %), roztříštěnost informací (41 %), pomalé připojení k internetu (34 %) a nízkou úroveň ochrany dat (28 %).
  • Pracovníci ve firmách ke své práci využívají notebooky (83 %), stolní PC/Macy (78 %), chytré telefony (39 %) a tablety (17 %).
  • V nejvíce případech přistupují uživatelé ve firmách z mobilních zařízení k obchodním informacím (v 61 % firem), osobním údajům (29 %), účetnictví (29 %), údržbě a servisním údajům (27 %) a k marketingovým informacím (20 %).

„Pokud firmy nebudou kontrolovat a řídit přístup svých pracovníků k důležitým informacím, budou nejen riskovat krádež či ztrátu svých dat, ale také od roku 2018 pokutu za nedostatečnou ochranu osobních údajů,“ řekl Zdeněk Bínek, zodpovědný za prodej řešení Acronis na českém a slovenském trhu. „Striktnější ochrana sdílení dnes již nemusí automaticky znamenat nižší produktivitu či menší komfort pro uživatele. Nástroje umožňující selektivní a časově omezená přístupová práva k informacím uloženým na jednom místě zaručují nejen větší ochranu dat, ale také efektivnější spolupráci nad obchodními dokumenty, marketingovými aktivitami a interakcí se zákazníky.“

 Autor: Petr Smolník, šéfredaktor