Dan Bucsa hlavním ekonomem bankovní skupiny pro CEE

Bankovní skupina jmenovala Dana Bucsu hlavním ekonomem pro oblast CEE. Od 17. listopadu tak převezme úlohu vedoucího makroekonomického týmu pro danou oblast.

Dan Bucsa nahradí Lubomira Mitova se přesunuje do Washingtonu. Mitov bude i nadále působit v poradní funkci pro UniCredit. Klienti skupiny budou moci i v budoucnu čerpat z jeho poznatků a zkušeností.   

Bucsa, jako hlavní ekonom UniCredit pro oblast střední a východní Evropy, s působností v Londýně bude zodpovědný za makroekonomický výzkum. Zodpovídat se bude Erikovi F. Nielsenovi, hlavnímu ekonomovi skupiny UniCredit.  

Erik F. Nielsen, hlavní ekonom skupiny UniCredit, ke jmenování Dana Bucsy uvedl: ,,Jsem velmi rád, že Dan Bucsa přijal pozici hlavního ekonoma pro střední a východní Evropu. Velmi dobře se orientuje v regionu
a klientům z celého světa, kteří se na tuto oblast zaměřují, je dobře známý. Jsme přesvědčení, že s podporou Dana budeme mít i nadále to nejlepší pokrytí makroekonomického výzkumu v dané oblasti.“

Dan Bucsa v posledních pěti letech působil jako ekonom pro oblast střední a východní Evropy ve společnosti UniCredit v Londýně, kam přešel z rumunské UniCredit Bank. Před odchodem do soukromého sektoru vyučoval na Univerzitě ekonomických studií v Bukurešti. Pracoval v oddělení makroekonomického modelování a prognóz v Rumunské národní bance, kde se podílel na vývoji prognostického rámce pro inflační cíle. Je držitelem doktorského titulu z makroekonomie a magisterského titulu z oboru finance na Univerzitě ekonomických studií v Bukurešti.

Autor: Petr Smolník, šéfredaktor

SpeedCHAIN 2017 představil nejaktuálnější logistické trendy


 

Na začátku listopadu se v Břevnovském klášteře konal dvanáctý ročník mezinárodní logistické konference SpeedCHAIN. Odborníci z řad logistiků, podnikatelů, akademických pracovníků i představitelů státní správy se letos sešli pod heslem Globální ekonomika: výzva pro lokální logistiku.

„Úspěšná dlouholetá tradice mezinárodní logistické konference SpeedCHAIN ukazuje, že toto setkání svým účastníkům přináší stále nové a aktuální hodnoty,“ uvedl při zahájení konference Ing. Miroslav Rumler, jednatel pořádající společnosti RELIANT. „SpeedCHAIN vždy reflektuje aktuální témata, která hýbou oborem. Letos jsme vybrali především sledovatelnost pohybu zboží, bezpečnost zásilek i lidí, udržitelnost rozvoje v dopravě a logistice, environmentální zodpovědnost, city logistiku a zaměřili jsme se také na velmi aktuální problematiku dostupnosti a kvality pracovní síly,“ řekl dále Miroslav Rumler.

Petr Ungerman, koordinátor logistické strategie a inovací v logistice značky ŠKODA AUTO, hovořil o tom, co pro největšího domácího výrobce automobilů znamená „Zelená logistika“ a jak ve své komplexním úsilí o ekologii výroby, dopravy a logistiky využívá nejmodernější technologie.

Andy Rooke, viceprezident sdružení British APCO a jeden z celosvětově nejvýznamnějších odborníků na eCall, představil tento systém, který umožňuje přivolat rychlou pomoc účastníkům dopravní nehody a je v EU postupně zaváděn pro osobní vozidla. V současnosti pracuje na dalším rozšíření tohoto systému pro zajištění bezpečnosti nákladních vozidel.

Milan Ludvik, Country Manager ZETES Czech Republic, zdůraznil význam viditelnosti a sledovatelnosti dodavatelského řetězce pro včasné plnění objednávek a prevenci narušení výroby. Společnost ZETES poskytuje řešení pro viditelnost dodavatelského řetězce ve spolupráci všech účastníky procesů a kompletní řízení procesů v reálném čase.

Neustávající růst a rozvoj velkých měst a aglomerací přináší problémy, s nimiž se stále více musí potýkat i logistika. Situaci i možná řešení představil Jakub Holec, majitel a jednatel 108 AGENCY. Vysvětlil, jak mohou například města ve spolupráci s poskytovatelem logistických služeb společně zakládat akciové společnosti k řešení dopravní obslužnosti v centrech.

Odborníci diskutovali nad řadou aktuálních problémů logistického oboru, například zaměstnávání cizinců s jeho riziky a výhodami, zavádění nových technologií ve skladech i otázky nad rolí multimodálních přeprav v logistickém řetězci.

Odbornou část prvního dne uzavřel tradiční Logistický Hydepark. Řízený rozhovor s Romanem Horváthem, jednatelem společnosti SATUM CZECH a Alešem Lopraisem z Loprais Tatra Teamu moderoval Vlasta Korec. Ve více než hodinovém bloku zazněla slova o tom, co spojuje podnikání v pojišťovnictví se špičkovým závodem trucků na Rallye Dakar a s jaké náročné překážky musí oba obory překonávat.

První den konference zakončil slavnostní večerní program V.I.P. Logistic Rendezvous. Se skupinou Hamleti vystoupil Aleš Háma a večer moderoval Dalibor Gondík.

 V průběhu večera nechybělo vyhlášení vítěze prestižní ceny GRYF Supply Chain Award, kterým se stal Ferdinand Hlobil ze společnosti Cushman & Wakefield. Letos poprvé udělovala odborná komise cenu Ekologický projekt roku – EcoLOGI 2017, kterou získala společnost ŠKODA AUTO. Své ocenění udělila také Česká logistická asociace za Logistický projekt roku 2017. I v tomto klání projektů zvítězila společnost ŠKODA AUTO se svým automatickým skladem drobných dílů.

Následující den se účastníci vydali na exkurzi do „smart factory“ – závodu KION v Ostrově u Stříbra. Prohlídka nejmodernější továrny skupiny KION Group, která vyrábí retraky LINDE s využitím digitálně propojených systémů a transparentních řízených procesů byla jedinečným zážitkem a živým setkáním s nejmodernějšími technologiemi.

Autor: Petr Smolník, šéfredaktor

Nedostatek pracovníků v českých výrobních firmách: nastupují coboty

Řešením aktuálního nedostatku pracovích sil ve výrobních firmách jsou kolaborativní roboty (tzv. coboty). Kolaborativní roboty umožňují významně zvýšit produktivitu podniku a tím se vyrovnají s růstem zakázek při stejném personálním obsazení.

Česká republika je s 3 % volných pracovních míst na špičce evropských zemí, které trpí nedostatkem pracovníků. Nejvíce jsou zasaženy malé a střední výrobní společnosti, které při získávání pracovníků nemohou konkurovat velkým podnikům. Výsledkem je situace, kdy SMB firmy nedokáží pokrýt rostoucí poptávkou po svých produktech, musejí čelit značné fluktuaci na pozicích s nezáživnou, opakovanou a namáhavou činností, a poohlížejí se po možnosti automatizace.

„Projekty tzv. velké automatizace reprezentované budováním výrobních linek na zelené louce jsou pro SMB firmy nedosažitelné – jsou velmi nákladné a trvá řadu měsíců i let, než jsou linky uvedeny do provozu. Ale tak dlouho nemohou české SMB firmy čekat. Potřebují okamžité, jednoduché, a ne příliš nákladné řešení svých problémů a kolaborativní roboty takovéto řešení představují,“ uvedl Pavel Bezucký, obchodní ředitel Universal Robots pro Českou republiku a Slovensku na konferenci „Já robot“ pořádané minulý týden 2017 v Praze.

Parametry kolaborativní robotiky ilustrují následující údaje:

  • Cobota lze zprovoznit do 0,5 dne, snadno nasadit na výrobní linku a flexibilně přemisťovat po výrobním provozu podle potřeby.
  • Coboty Universal Robots obsahují 15 bezpečnostních funkcí, a tak mohou bez obav pracovat bok po boku s lidskými pracovníky.
  • Návratnost investice do kolaborativních robotů se nejčastěji pohybuje od 6 do 12 měsíců.
  • Podle analytické firmy Business Intellignece and Strategy Research  bylo v roce 2015 nasazeno celosvětově cca 5 000 cobotů, zatímco v roce 2021 by mělo být dodáno již 126 000 cobotů, v drtivé většině do SMB společností.
  • Výzkum MIT ukázal, že produktivita při součinnosti člověk-robot je o 85 % vyšší, než když člověk a robot fungují samostatně.

Činnosti, které již dnes mohou SMB firmy s pomocí cobotů automatizovat, jsou nejčastěji manipulace, obsluha strojů, balení a paletizace, lepení, dávkování, obsluha vstřikolisů, sestavování a montáž, laboratorní analýzy, kontrola kvality a další.  Automatizací těchto činností mohou české výrobní firmy jakékoliv velikosti zvýšit v řádu dní svůj výkon a produktivitu, dosáhnout konzistentní kvality svých výrobků a posílit loajalitu pracovníků přesunem na lepší a zajímavější pracovní pozice.     

Autor: Petr Smolník, šéfredaktor