ICT NNIOT NN | B2B NN | CB NN | DC NN |  RC NN |  CW NN |  EW NN | SM NN | ITSEC NN | NETGURU NN KANKRY facebook linkedin twitter youtube

Rekordní vánoce v e-shopech

Rekord v počtu online objednávek padl ke konkrétnímu dni. Podobně jako předešlý rok se Češi do nákupů nejvíce „opřeli“ zhruba dva týdny před Vánoci, tentokrát konkrétně 11. prosince. Kromě vyšší průměrné hodnoty objednávky se podle statistik očekává i rekordní roční obrat – okolo 119 miliard Kč.

gift 3030693 960 720Nakupování přes e-shopy každým rokem populárnější a netýká se to pouze dárků. Přesto se den, kdy internetové obchody zaznamenaly nejvíce objednávek z celého roku, váže k vánočnímu období. 11. prosince 2017 se jich jen na e-shopech, které běží na platformě Shoptet, uskutečnilo 135 000 a i v následujících dvou dnech se čísla příliš nelišila. Podle odhadů se v tento den provedlo okolo 400 až 500 tisíc objednávek, a to napříč celým českým internetem.

Čeští zákazníci si v roce 2017 z e-shopů dopřáli hodnotnější zboží než v předešlém roce. Průměrná hodnota objednávky se tentokrát vyšplhala na 1 677 Kč, zatímco o rok dříve se jednalo o 1 543 Kč.

Ekonomice se daří, lidé mají více peněz a tím pádem i větší tendenci utrácet, což se podepisuje i na statistikách. Předvánoční období je co do počtu nákupů výjimečné každoročně, například loni jsme zaznamenali jako rekordní den 12. prosinec, takže se ani letos nejedná o velké překvapení,“ říká k nejnovějším údajům Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

Podle statistik serveru ceska-ecommerce.cz, který sleduje aktuální data českého elektronického obchodu, se opět očekává i rekordní celkový obrat v oblasti e-commerce. V internetových obchodech by podle těchto údajů měli čeští zákazníci v roce 2017 utratit celkově zhruba 119 miliard Kč.

Autor: Petr Smolník,šéfredaktor

Tlak trhu donutí české výrobce k nasazování kolaborativních robotů v roce 2018

Přínosy kolaborativní robotiky finalK nasazování robotických technologií přiměje české výrobce v příštím roce zejména tlak trhu. To ale není jediným důvodem, proč by se měly kolaborativní roboty objevit na více místech ve výrobě.

Rok 2018 bude pro české výrobní společnosti rokem automatizace, do které je tlačí zvyšující se poptávka zákazníků po individualizovaných produktech, konzistentní kvalitě a aktuální situace na trhu práce. Očekávání Universal Robots je ve shodě s letošní zprávou mezinárodní federace pro robotiku (IFR), která předpokládá silný růst trhu s roboty v segmentu malých a středních firem až do roku 2020.    

„Zatímco v roce 2016 bylo podle IFR nasazeno do průmyslové výroby po celém světě 294 tisíc robotů, v roce 2018 to má být již 378 tisíc,“ řekl Pavel Bezucký, obchodní ředitel Universal Robots pro Českou republiku a Slovensku. „Česká republika je aktuálně 15. největším trhem s průmyslovými roboty na světě a co do hustoty nasazení průmyslových robotů se řadí mezi nejvyspělejší země. V současnosti cítíme po našich kolaborativních robotech stále vyšší poptávku, a to zejména ze strany malých a středních českých společností, které potřebují vyřešit životně důležité výzvy.“

V České republice s vysokým podílem automobilové a strojírenské výroby existuje podle Universal Robots pět hlavních důvodů, proč budou v roce 2018 tuzemské firmy nasazovat automatizační technologie:

1.            Růst objemu zakázek – České firmy zvládají současné zakázky, ale vyšší objem objednávek na příští rok již může být za situace nedostatku lidí na trhu práce nad jejich kapacity.

2.            Nízká produktivita – V porovnání s vyspělými zeměmi česká ekonomika v produktivitě stále zaostává, a to zejména v důsledku vysokého podílu manuální práce ve výrobě.

3.            Nepružná výroba – Variabilnější poptávka s vysokými nároky na individuální produktové konfigurace naráží na neschopnost výrobních provozů pružně reagovat na měnící se zákaznické požadavky.  

4.            Kolísavá kvalita produktů – Vykonávání opakovaných, rutinních činností pracovníky vede postupně k únavě, nepřesnosti a snížení kvality produktů, za což firmy platí citelná penále.

5.            Fluktuace a nemoci z povolání – Rutinní, namáhavá práce v nezdravém prostředí způsobuje fluktuaci zaměstnanců a nemoci z povolání, které podniky stojí mnoho ztracených člověkodní a další související náklady.

Jednou z cest k vyřešení zmíněných výzev v segmentu malých a středních firem je koncept kolaborativní robotiky. Ten umožňuje nasadit roboty do výroby v řádu hodin až dní a rychle pokrýt růst objemu zakázek, zvýšit produktivitu snížením prostojů až o 85 %, zvýšit flexibilitu výrobní linky zkrácením času na její přenastavení řádově o 50 %, udržet konzistentní kvalitu produktů snížením úrovně chybovosti, a přesunout pracovníky na příjemnější práci s vyšší přidanou hodnotou. To vše s návratností investice v horizontu 6–12 měsíců.

-LiM

Vánoce z pohledu logistiky

Letošní Vánoce jsou opět ve znamení e-shopů a e‑commerce. Díky tomu roste tlak na dopravce, jejichž kapacity v období největší špičky často nestačí. E-shopy si proto zřizují vlastní provozovny a výdejny, které si zaváží svojí privátní páteřní logistikou a na pokrytí poslední míle využívají městské kurýry.

Za meziročním nárůstem využívání služeb osobních kurýrů o 300 % stojí nespokojenost zákazníků se stávajícím systémem přepravy a výdeje na straně e-commerce firem. Firmy se chtějí zbavit využívání nespolehlivých způsobů doručovaní zásilek, hledají nové způsoby nadstandardního servisu a osobního přístupu k zákazníkům. I z pohledu zákazníků je patrný odklon od fyzického přebírání z pošty a úložen. Ke slovu se tak dostává právě P2P delivery nebo pružné sítě kurýrů. Pro e-shopy jsou velice zajímaví také „pěšáci“, kteří se dokážou městem pohybovat rychleji a levněji než řidiči, obzvlášť ve vypjatém období Vánoc.

„Mezi českými zákazníky roste skupina těch, kteří dávají přednost tomu užít si svátky v klidu doma s rodinou, a nákupy a další starosti přenechávají druhým. V náročném svátečním období naši DoDo kurýři vyzvedávají zboží z e-shopů, dováží vánoční stromky, vyzvedávají poukázky a dárky, nakupují potraviny na Vánoce, léky proti nachlazení, nebo zapomenuté oblečení z vánočního večírku. Firemní asistentky nás díky úspoře času každoročně pověřují distribucí PF. Mimo přepravních služeb jsme letos pomáhali například se zajištěním a produkcí firemních večírků,“ komentuje Michal Menšík, CEO startupu DoDo.

Na spuštění služby osobních kurýrů zajišťujících vyzvednutí a expresní předání zboží z ruky do ruky již reagují některé e-shopy jako Mall.cz, Urbanlux.cz, Nila.cz které za své zákazníky řeší časovou ztrátu způsobenou stáním ve frontách. Distribuci zásilek tímto způsobem si letos zvolilo o 450 % zákazníků více než loni. Největší poptávka po službách kurýra byla ve čtvrtek a mezi nejvytíženější časy patří 10 a 16 hodina.

Autor: Petr Smolník, šéfredaktor