ITglosa: Google a jeho hamburgerová rebélie

Je pondělí a vy už netrpělivě čekáte na tradiční glosu Michala Rady? I když hubne, přemohl se a napsal svůj pohled na aféru BurgerGate. A jako vždy, zase to stojí za to.

“Je to rebel!” Chtělo by se parafrázovat slavný citát z české pohádky. Tentokrát je to ale o Googlu. S poslední aktualizací systému Android totiž přepracoval emoji, tedy standardizovanou obrázkovou abecedu. A zdá se, že jeho grafici nebyli asi úplně v nejlepší formě, když nové obrázky kreslili. Dotkli se přitom především dvou ryze českých ikon - a to přehnali. To, že ikonku pro pivo pojali přesně v duchu českých výčepů, tedy jako jen do půl dotočený podmírák ve stylu “to dojde”, to bylo pro uživatele ještě úsměvné. Ale Google jim sáhl na hamburger, představte si to!

Ano, grafikům Google se podařilo udělat asi nejhorší chybu tohoto giganta. Ani vybuchující baterie, ani přehřívání telefonů a ani ty nejbrutálnější zranitelnosti Androidu to nejsou. Je to sýr pod masem. Google nakreslil hamburger tak, že dal sýr rovnou na spodní housku pod maso.

Aféra #Burgergate je na světě. Jistě chápete, že tohle přehnali, tohle se prostě stát nemělo. A reakce na sebe nenechaly dlouho čekat. Přestože se takhle nesmyslně poskládaný burger objevil jen doslova několika tisícům uživatelů, protože nejnovější verzi Androidu prostě de facto vlastně skoro nikdo nemá, zvedla se ohromná vlna odporu. Jen tak tak, že před sídlem giganta se nekonaly demonstrace, a to asi jen proto, že házet na lidi z Google na demonstracích shnilá jablka by asi přeci jen bylo snad až příliš mnohoznačné. A pak samozřejmě i proto, že pro demonstraci neexistuje emoji, takže ji de facto nebylo jak svolat.

Google pochopil, že válka je na spadnutí, chybu uznal a přislíbil, že to bude okamžitě řešit. A taky se do toho hned pustil, v duchu všech problémů na světě k tomu ustavil operativní reakční tým, a ten se tím ihned začala zabývat. Ale to by to nebyl Google, aby to nevyřešil po svém. Překreslit jednu ikonu a vydat rychlou aktualizaci aktualizace by totiž bylo až moc jednoduché, a hlavně by se tím porušilo dogma, že Google je ve své podstatě neomylný. A tak to vyřešil po svém. Místo toho, aby opravil umístění prvků burgeru, začal vydělávat na své chybě a začal burger ve stylu “sýr pod masem” vyrábět.

Jmenuje se Androidburger. Dosud jste si ho mohli koupit pouze v zaměstnaneckých kantýnách Google, nicméně již je patentován a Google zatím symbolicky poskytuje licence na užívání, takže se už objevily restaurace, které tenhle zvrácený burger nabízejí také. Blíží se tedy burgerová apokalypsa. To, co jsme považovali za jednu ze základních rovnic vesmíru, totiž dolní houska + omáčka + maso + sýr + zelenina + horní omáčka,  

už neplatí. Einstein by měl jistě radost, neboť i tak zdánlivě neotřesitelná pravda, jako je pozicování částí hamburgeru je zjevně relativní.

A nejhorší je, že je to skoro jedno. Sám jsem se, milí čtenáři, osobně obětoval a otestoval za vás, jak závažný je to problém. Dal jsem si jeden hamburger klasický - tedy se sýrem tam, kde má být, a pak druhý ve stylu Androidburgeru. Velice pečlivě a zodpovědně jsem k tomuto zásadnímu vědeckému experimentu přistupoval a velice podrobně jsem to ze všech úhlů rozebral. Celkový dojem, design, vlhkost, chuť, konzistence, prostě prozkoumal jsem všechno. A přišel jsem k jedinému výsledku: Že jsem se těma dvěma burgerama hrozně přežral.

Krásný týden nejen s novými či již zastaralými burgery vám přeje Michal Rada.

 

Autor: Michal Rada

Nejmodernější evropské logistické centrum je v Jirnech u Prahy

Nově spuštěné logistické centrum disponuje plochou 50 000 m2, je škálovatelné na odbavení 150 tisíc kusů zboží denně a využívá nejmodernější technologie, které umožňují plynulé a rychlé odbavení zásilek.

Mall DCToto logistické centrum spustila společnost Mall.cz v Jirnech u Prahy. To patří mezi nejmodernější v Evropě. Mall.cz také rozšiřuje otevírací dobu poboček a zavádí víkendové doručení zboží. Zákazníci budou moci v rámci Vánoc využít i další služby jako garanci doručení zboží či prodlouženou dobu na vrácení dárků.

Logistické centrum disponuje moderními na míru vytvořenými automatizovanými linkami umožňujícími kompletní odbavení zásilky během 15 minut. Balení se přizpůsobuje hmotnosti a velikosti produktů a je rovněž plně automatizované. V sezoně pracuje v logistickém centru až 600 lidí.

„Děláme vše pro to, abychom cestu zásilky k zákazníkovi maximálně urychlili, proto jsme investovali do nových technologií, které nám to umožňují,“ přibližuje Pavel Knap, šéf logistiky Mall Group. „Právě díky automatizaci procesů můžeme nabídnout služby jako doručení v den objednání, které zákazníci ocení nejen v nadcházející vánoční sezoně.“

Mall.cz představil také novinky v oblasti logistiky: Od 7. října jsou otevřeny veškeré pobočky Mall.cz i v sobotu od 9 do 16 hodin, v Praze dokonce do 17 hodin. Od 24. listopadu jsou tímto způsobem otevřeny pobočky i v neděli, a to až do Vánoc. Mall.cz vedle otevření výdejních míst zavádí také sobotní a nedělní doručení se službou MALL 7 dní v týdnu. Stačí objednat zboží do 17 hodin a druhý den (vč. víkendu) je zákazník s touto službou může mít k dispozici. V Praze mohou zákazníci využít osobní odběr ještě v den objednání v případě objednávky do 13 hodin téhož dne. Ve spolupráci se startupem DoDo si Pražané mohou nechat dodatečně expresně doručit zásilku z pobočky přímo do ruky.

Zákazníci si mohou vyzvedávat objednané zboží po celé ČR na 104 výdejních místech, které Mall.cz nabízí ve spolupráci s Uloženkou.cz. V rámci sítě Uloženka nabízí Mall.cz dopravu zdarma při nákupu nad 1 000 Kč, přičemž během Vánoc tuto hranici překročí 70 % nákupů.

Dalšími vánočními novinkami je také garance včasného doručení zboží a prodloužená doba na vrácení vánočních dárků, které bude možné vracet až do poloviny ledna.

Logistika budoucnosti

InfografikaDříve byla cesta každého balíku vcelku jednoduchá. Někdo ho ve skladu připravil a poštou nebo jinou zásilkovou službou poslal buď na adresu zákazníka, nebo do kamenného obchodu. Nebyla možnost vybrat si čas doručení ani kontrolovat, kde se balík zrovna nachází. Často docházelo ke zpožděním, a to třeba i dvoutýdenním, takže balík už možná ani nebyl třeba.

V roce 2016 vyjádřilo svou spokojenost s možnostmi doručení jen 52 % zákazníků, což přinutilo obchodníky ke zlepšování svých služeb a vývoji nových technologií. Útěchou za intenzivní práci jim může být výsledná optimalizace nákladů na dopravu, které mnohdy pokrývají 3 až 10 % jejich příjmů a až 30 % hrubé marže. V případě zavedení nových služeb v logistice jako je například doručení tentýž den, za které si jsou ochotni zákazníci často připlatit, se mohou příjmy ještě zvýšit. Optimalizace logistiky se tak může stát klíčem k úspěšnému podnikání.

Prvním místem, kde začít se změnami, je sklad, který tvoří „páteř“ logistiky. Silné muže tak pomalu střídají stroje. Pracovníkům trvá přibližně 60 až 75 minut od objednání, než stihnou zboží najít, přemístit, zabalit a odeslat. Robotům takový úkol zabere 15 minut. Náklady na robotické vybavení jsou vysoké a pohybují se od 35 000 do 100 000 dolarů za jednotku, nicméně v horizontu pěti let můžeme předpokládat, že náklady na jednoho robota budou nižší než na lidského pracovníka. I to je důvod, proč Amazon v roce 2012 koupil firmu Kiva systems a vybavil své sklady 45 tisíci jejich roboty. Firmy, které zatím robotické vybavení neplánují, se snaží přiblížit lidskou sílu efektivitě robotů využitím pokročilých technologií, jako jsou například brýle SMartPick, využívající rozšířenou realitu (AR).

Mall Group si ve střední Evropě udržuje pozici lídra na poli automatizace logistiky. Ve svých skladech má kolem 1,5 milionu položek a zhruba 3 km automatizovaných dopravních pásů. Pokročilé algoritmy a technologie nám umožní připravit zásilku k odeslání do 15 minut.

Významnou roli v logistice budoucnosti bude samozřejmě hrát samotný proces doručení. Kromě dobře známé pošty a zásilkových služeb zákazníci stále častěji využívají i osobní vyzvednutí zásilky v nedalekém kamenném obchodě či výdejně. V České republice tuto službu nabízí Uloženka nebo Zásilkovna s celkovým počtem 1 700 výdejních míst. Zaplatit lze online při objednání, a potom už si jen stačí vybrat místo, které se nachází nejblíže požadované adrese.

Náročnost zákazníků se ale zvyšuje úměrně s rostoucí kvalitou doručovacích služeb. Proto se v současné době firmy soustředí na doručení do druhého dne nebo dokonce v den objednání. Průzkumy ukazují, že 20–25 % zákazníků je ochotno si za takovou službu připlatit. Proto do druhého dne dnes doručuje až 56 % obchodníků a v den objednání 11 % z nich. Stále častější je využívání externích doručovacích služeb. V USA jsou těmi nejoblíbenějšími UBERrush, Deliv nebo Postmates. U nás je to služba DoDo, strategický partner Mall Group.

Co se týče doručení v den objednání, největším expertem je jistě Amazon. Předplatitelé služby Amazon Prime mají toto doručení zdarma, ostatních se týká sazba 9 dolarů. Všeobecně platí, že na takovémto typu doručení může obchodník vydělat, pokud spojí službu s pravidelnými dodávkami, které tak jako tak odcházejí denně, nebo využije externích doručovacích služeb, které se na expresní doručení specializují. Denně se rozvážejí například potraviny, a proto je možné spojit je s dodávkou například elektroniky či oblečení. Takové uvažování se může v budoucnu hodit každému.

V příštích letech se budou externí doručovací služby a kamenné výdejny využívat čím dál tím více. V každém případě bude velký prostor pro využití automatizace, například aut bez řidičů. K ověření totožnosti při přijetí balíku pak může stačit jen zákazníkův obličej, jak už to dnes testuje například e-shop Alibaba. Bleskovému doručování v podobě dronů zatím brání komplikovaná legislativa, ale my věříme, že se brzy dočkáme i toho, že budeme moci doručit balíček rovnou na balkon.

-LiM

 

Panelová diskuze o zkušenostech s nasazením systému RPA

ultimateRPA logoU příležitosti představení prvního ryze českého RPA nástroje na trhu - ULTIMATERPA, pořádá společnost StringData s.r.o. technologickou snídani. V rámci akce proběhne panelová diskuze na téma automatizované robotizace, jejích přínosů a překážek při implementaci. V panelu zasedne Robert Šamánek majitel společnosti StringData s.r.o. a také vizionář Petr Beneš. Za stranu zákazníků, kteří prošli celým procesem nasazování RPA bude v panelu František Mareth ze společnosti Wüstenrot Financial Group a Bedřich Krejčí, CIO společnosti Sodexo. ICT NETWORK NEWS je mediálním partnerem.

Termín: 28. listopadu 2017 od 8:30
Místo: ERBIA CONGRESS CENTRUM, City Tower, 27. patro
Hvězdova 1716/2b, 140 00  Praha 4

Při panelové diskuzi budou řešeny otázky zajímající firmy, které o nasazení RPA teprve uvažují. Účastníci se dozví praktické zkušenosti od těch, kteří již sami RPA systém implementovali. Kromě technologických detailů přijde řeč také na to, jak komplikované to ve skutečnosti bylo či nebylo, oproti původním očekáváním. A to od původního nápadu, jeho prosazení v organizaci až po jeho úspěšné spuštění do produkčního prostředí.

Akce je určena pouze pro registrované účastníky. Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. se můžete nejpozději do 21.11.2017. Počet míst je omezen!